Zasady Rady Europy rekomendowane przy tworzeniu i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego

W „Europejskim Kodeksie Dobrej Administracji” możemy przeczytać, że Rada Europy rekomenduje wiele rzeczy Państwom Sygnatariuszom przy tworzeniu i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego. Jedną z tych zasad jest na pewno równe traktowanie każdego petenta / współpracownika przez każdego urzędnika. W przypadku, gdy nierównego traktowania, urzędnik ma w swoim obowiązku zapewnić zaniechanie tej czynności. Kolejną zasadą, którą Rada Europy rekomenduje to zakaz nadużywania władzy przez urzędników. Jerzy Świątkiewicz w „Europejskim Kodeksie Dobrej Administracji” pisze: „Cel powinien wynikać z podstawy prawnej działania organu lub interesu publicznego. Naruszenie tych zasad przepis kwalifikuje jako nadużycie uprawnień przez urzędnika, co może skutkować jego odpowiedzialnością”. Urzędnicy powinni być również bezstronni i niezależni. Nie powinni zajmować określonego stanowiska w danej sprawie jeżeli jest to sprzeczne z jego poglądami bądź są pod wpływem osoby trzeciej, która nakazuje im uczynić tak, a nie inaczej oraz interes osobisty, rodzinny itd. Wtedy ktoś może zostać straszliwie i niesłusznie pokrzywdzony. Dlatego urzędnik powinien być jak sędzia – niezależny, bezstronny, obiektywny i nie przekraczać swoich uprawnień i nie wychodzić ponad oczekiwania stron sporu / problemu. Następnym zaleceniem, czy też zasadą Rady Europy są uczciwość oraz uprzejmość.

Przestrzeganie tych zasad zapewni samorządom terytorialnym wysoką pozycję wśród społeczeństwa oraz ich poparcie.



Autor

BRU.pl Opublikowano 26 czerwca 2014, 19:26
Wyświetleń: 802